Do naszej Redakcji zgłosił się do mieszkaniec Słupska , który przedstawił nam swoją rozmowę z pracownikiem firmy zajmującej się ściąganiem zobowiązań dłużnych. Pan T. ( dane znane redakcji) miał zadłużenie, ale należność została ściągnięta przez komornika. Jakież było jego zdziwienie, gdy usłyszał, że nadal jest dłużnikiem wobec kancelarii komorniczej.
Pracownik firmy windykacyjnej stwierdził, że panu T. pozostały do spłaty koszty obsługi egzekucji komorniczej, koszty poniesione na znaczki przesyłek listowych do banków, ZUS itd, które nie zostały pobrane przez komornika. Łączna kwota pozostałego zadłużenia to 280 zł. Pracownik firmy windykacyjnej poinformował, że konto do wpłaty zostanie przekazane smsem.
Zaskoczony słupszczanin zachował „zimna krew” i skontaktował się z kancelarią komorniczą , na którą powoływał się windykator. Zaskoczenie komornika było równie ogromne jak dzwoniącego „dłużnika”. Pani komornik odnalazła akty sprawy i potwierdziła, że sprawa jest zamknięta. Poinformowała także, że komornik nie kończy postępowania do momentu zaspokojenia całości roszczenia i wszystkich kosztów postępowania komorniczego. W tej konkretnej sprawie, można więc mówić o próbie oszustwa na ludziach po przejściach finansowych.
O komentarz i informację dot. ewentualnych zagrożeń ze strony oszustów zapytaliśmy rzecznika KMP Słupsk Monikę Sadurską
W sytuacji kiedy otrzymamy telefon z informacją o zadłużeniu odpowiedzmy sobie na pytanie, czy mamy jakieś zobowiązania. Jeżeli tak jest, to sami skontaktujmy się z wierzycielem. Prawdziwy numer telefonu z reguły dostępny jest w Internecie. Najlepiej jednak, jeżeli jest taka możliwość nawiązać kontakt osobisty i sprawdzić stan ewentualnych zobowiązań. Przestępcy chwytają się różnych metod, by wyłudzić pieniądze. Okazuje się, że ofiarami padają coraz to młodsze osoby. Sprawcy wciąż modyfikują mechanizmy działania i bez skrupułów oszukują i okradają tych, którzy „nabierając się” na daną, często wiarygodną historię, tracą swoje oszczędności.
Wychodząc naprzeciw zjawiskom przestępstw wyłudzeń pieniędzy, słupscy policjanci regularnie spotykają się z mieszkańcami oraz docierają do nich za pośrednictwem mediów i portali społecznościowych. Publikowane komunikaty mają na celu uwrażliwienie na zagrożenia związane z różnego rodzaju oszustwami.
Kiedy do drzwi puka osoba podająca się za urzędnika czy pracownika danej instytucji:
Pamiętajmy, żeby dokładnie zweryfikować, czy osoba za drzwiami jest pracownikiem wskazywanej instytucji i odpowiedzmy sobie na pytanie, czy jego wizyta była uprzednio umówiona. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do tego, czy mamy do czynienia z prawdziwym urzędnikiem, nie wpuszczajmy takiej osoby do mieszkania. Sprawdźmy legitymację lub identyfikator, zadzwońmy do jego miejsca pracy i upewnijmy się, czy pracownik jest w konkretnym miejscu i w celu, o jakim nas informuje. Gdy pracownik wykonuje u nas jakąś usługę, nigdy nie zostawiajmy go samego, należy towarzyszyć mu cały czas podczas jego wizyty w naszym mieszkaniu.
Kiedy dzwoni do nas osoba podająca się za wnuka, policjanta, prokuratora, adwokata:
Nigdy nie przekazujmy pieniędzy osobom, których nie znamy! Nie ma znaczenia, za kogo się podają. Gdy dzwoni rzekomy zapłakany wnuk, jego głos i przedstawiana sytuacja brzmią bardzo wiarygodnie. W takiej sytuacji trzeba natychmiast rozłączyć rozmowę i najlepiej z innego telefonu zadzwonić na numer alarmowy 112 lub wybrać numer prawdziwej bliskiej osoby z rodziny. Ważne, żeby zrobić to z innego aparatu telefonicznego. Korzystając z tej samej słuchawki, często każde nowe połączenie będzie kontynuacją rozmowy zainicjowanej przez oszusta.
Pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze NIGDY NIE ŻĄDAJĄ PRZEKAZANIA PIENIĘDZY i nie angażują obywateli ani nie zabezpieczają ich oszczędności do rozwiązania sprawy kryminalnej. W sytuacji, gdy ktoś informuje o rzekomych zagrożonych pieniądzach w banku i zwraca się o nie na poczet zabezpieczenia najprawdopodobniej jest oszustem chcącym je wyłudzić. W momencie, gdy podejrzewamy, że mamy do czynienia z oszustem, powinniśmy zakończyć taką rozmowę telefoniczną. Utrzymywanie ciągłego kontaktu jest niebezpieczne – przestrzega rzecznik KM Policji Monika Sadurska.
Oszustwa z wykorzystaniem Internetu i dostępu do bankowości elektronicznej:
Bądźmy ostrożni w relacjach z osobami obcymi podczas korzystania z Internetu i podczas różnych rozmów telefonicznych. Zachowajmy czujność w przypadku otrzymywania smsów z nieznanych źródeł:
– chrońmy wszelkie loginy, hasła dostępowe i numery PIN
– nie podawajmy danych osobowych własnych i członków swojej rodziny nieznajomym osobom
– nie otwierajmy wiadomości e-mail z nieznanych źródeł
– nie wpisujmy numeru swojej karty płatniczej na niesprawdzonych stronach internetowych
– nie otwierajmy linków od nieznajomych i ignorujmy wiadomości od nich
– jeśli korzystamy z kodów autoryzacyjnych przesłanych SMS-em przez bank lub inne instytucje sprawdzajmy zawsze, czy zawierają polskie znaki
– przed potwierdzeniem operacji zawsze sprawdźmy, czy zgadza się numer konta odbiorcy oraz kwota jaką chcemy przelać. To może nas uratować przed utratą pieniędzy.
Bądźmy rozsądni i ostrożni w sytuacjach, gdy skontaktuje się z nami osoba informująca o:
– możliwości uzyskania szybkich i wysokich zysków dzięki inwestycji w kryptowaluty;
– konieczności instalacji aplikacji (na komputerze lub telefonie), dającej możliwość automatyzacji operacji związanej z kupnem i sprzedażą kryptowaluty;
– tym, że wsparcie w inwestycjach i obsłudze aplikacji zapewniają „analitycy”, którzy kontaktują się telefonicznie i pomagają w obsłudze aplikacji.
– zastanów się chwilę! Zachowaj zdrowy rozsądek i dużo ostrożności! Nie ulegaj presji, nie daj skusić się pozornie atrakcyjnymi ofertami, nie działaj pod wpływem chwili! To może być oszustwo!
Jeżeli podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa, skontaktuj się ze swoim bankiem oraz zawiadom Policję – informuje Monika Sadurska.
Wkrótce Black Friday.
Wielu z nas będzie chciało skorzystać z okazji i zniżek przygotowanych na miesiąc przed Bożym Narodzeniem. Dla wielu będzie to okazja do zakupów świątecznych prezentów. Nadmierny tłok w komunikacji miejskiej i w okolicach centrów handlowych może być okazją dla kieszonkowców. Brak ostrożności w sieci może doprowadzić do oszustwa. Aby nie paść ofiarą przestępstwa, należy pamiętać o kilku zasadach:
Bądźmy czujni i ostrożni – przedświąteczny czas to „żniwa” dla kieszonkowców!
1. W miarę możliwości nie zabierajmy na zakupy większej ilości gotówki, zbędnych kart kredytowych i dokumentów.
2. Torebkę zamykajmy i nośmy z przodu. Nie odstawiajmy jej, płacąc w kasie, pakując zakupy lub przymierzając ubrania w sklepie. Złodziejowi wystarczy chwila nieuwagi.
Nie pokazujmy innym zawartości portfela, płacąc za zakupy.
3. Nie prowokujmy złodzieja strojem i biżuterią. Kieszonkowcy często wcześniej obserwują swoje ofiary. Zwracają uwagę przede wszystkim na osoby dobrze ubrane i wyglądające na zamożne.
4. Złodzieje często sami tworzą tzw. sztuczny tłok, by ułatwić sobie kradzież. Działają najchętniej w galeriach handlowych, dworcach, targowiskach itp.
5. Podróżując środkami komunikacji masowej, nie siadajmy w pustych przedziałach. W czasie podróży starajmy się nie zasypiać. Pilnujmy bagażu.
6. Nie nośmy kluczy do mieszkania razem z dokumentami, w których jest podany nasz adres. W razie ich kradzieży złodziej może też okraść mieszkanie.
Zakupy w sieci
1. Kupując przez Internet, kierujmy się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego i sprawdźmy jego rzetelność.
2. Zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą sklepu internetowego. W razie oszustwa pozwoli to Policji w ustaleniu sprawcy.
3. Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę czy połączenie internetowe jest bezpieczne. Na dole strony powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na końcu adresu – “https”. Najbezpieczniej jest zamówić towar z opcją płatności przy odbiorze.
4. Jeśli, pomimo zachowania zasad ostrożności, dostaniemy zamiast zamówionego produktu puste pudełko, natychmiast zadzwońmy na Policję. Wtedy zapisana korespondencja i przesłana przez oszusta paczka będą stanowiły dowód przestępstwa.
Na co dzień
– zadbajmy o to, by przy wypłacie większej gotówki z bankomatu lub dokonywaniu transakcji bankowej w drodze do domu towarzyszyła nam zaufana osoba
– będąc w parku, na cmentarzu lub w sklepie nie zostawiajmy bez nadzoru torebki lub siatki, w których są pieniądze i dokumenty
– utrzymujmy więzi z sąsiadami, którzy mogą służyć nam pomocą w razie potrzeby
O każdym przypadku oszustwa lub usiłowania przestępstwa, należy pilnie poinformować Policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112.
Sebastian Laskowski